Skolestart 2024

Praktiske informationer om skolestart i 0. klasse på Solbjergskolen i august 2024

Skolebørn udenfor Solbjergskolen - skolestart
  • Læs op

Indhold

Børn begynder i skole i det år, de fylder seks. Er dit barn født i 2018, skal du derfor indskrive det til skolestart i 0. klasse senest 5. januar 2024. Det samme gælder, hvis dit barn er skolegangsudsat og født i 2017.

På Solbjergskolen glæder vi os til at tage imod dit barn. Du kan læse mere om vores skole og vores tilgang til samarbejdet her på hjemmesiden. Denne side er god at starte på. Klik her

Indskrivning

Indskrivning til skole foregår digitalt via borger.dk. Indskrivningsperioden foregår fra d. 2. oktober til d. 5. januar 2024.

I tvivl om hvorvidt dit barn er klar til skole?

Hvis du er i tvivl, om dit barn er parat til at starte i skole, skal du tale med personalet i børnehaven. Sammen har I det bedste billede af om dit barn skal starte – eller vil have godt af en år mere i børnehaven.

Hvis I og børnehaven er enige om at dit barn skal vente et år, skal I kontakte Solbjergskolen. Det er nemlig formelt skolelederen, der skal give lov til at skoleudsætte med henvisning til dit barns udvikling. Herefter skal du indtaste det i indskrivningssystemet.

Aktiviteter i løbet af efteråret 2023 og foråret 2024

November 2023

Forældremøde for 2024-skolestartere: orientering sproglig opmærksomhed, trivselsarbejde, hvad er 0. klasse for en størrelse (kobling mellem lærerplanstemaer og kompetenceområder), organisering/klassedannelse, eksempel på en skoledag.

Torsdag d. 16. november kl. 17 – 18.30

Januar 2024:

Skoleindskrivning afsluttes d. 5. januar 2024

Marts 2024:

Skolestartere inviteres via børnehaverne til ”Besøg i børnehaveklassen”

Torsdag d. 7. marts kl. 10 til 11.30

April 2024:

Skolestartere inviteres via børnehaverne til ”Besøg i børnehaveklassen”

Torsdag d. 11. april kl. 10 til 11.30

Maj 2024:

Åbent hus på skolen/SFO for nye skolebørn og deres forældre

Torsdag d. 16. maj kl. 16 til 18

Forældremøde om skolestart

Torsdag d. 23. maj kl. 17 – 18.30

Udsendelse af brev om skolestart og SFO-informationsbrev udsendes af skolen via E-Boks

Ultimo maj

Juni 2024

”Prøv en skoledag” for alle skolestartere

Fredag d. 21. juni.

August 2024:

• Kommende SFO-skolebørn har SFO Alfa alene fra mandag d. 5. august (uge 32)
    • Skolestart for 0. årgang (mandag d. 12. august).
    Sidst opdateret: 17. november 2023