Trivsel, gode relationer og faglig læring 

I indskolingen på Solbjergskolen er der fokus på trivsel gennem gode relationer og ikke mindst på læsning, skrivning og matematik.  

Vi tror på, at børn, der trives og har det godt, har de allerbedste forudsætninger for at læreGode relationer - både til klassekammerater og lærere - bliver vigtige, når dit barn skal lære og udvikle sig. Derfor bruger vi tid på at arbejde med gode fællesskaber og gode arbejdsvaner, når vi er sammen med dit barn. 

Derudover er vores indskoling kendetegnet ved et godt samarbejde mellem lærere og pædagoger.

Tolærertimer i dansk og matematik

I mange af lektionerne på skoleskemaet er der to voksne i klassen., nemlig en af klassens lærere og klassepædagogen. 

I dansk og matematik er der ugentlige tolærertimer, hvor der er henholdsvis to dansklærere og to matematiklærere til stede i undervisningenNår vi organiserer undervisningen på denne måde, får vi mulighed for at arbejde fagligt differentieret med det enkelte barn, så alle elever i klassen oplever at arbejde med faglige opgaver og udfordringer, der motiverer dem og hjælper dem med at bevare lysten til at lære. 

På 3. årgang samarbejder dansklæreren med den kommende dansklærer på 4. årgang gennem ugentlige tolærertimer. Dette samarbejde hjælper os med at sikre, at overgangen fra indskolingen til mellemtrinnet bliver så god og tryg som mulig. 

Fagdage i dansk, matematik, billedkunst og natur/teknologi 

Hver anden torsdag har eleverne på. 1 – 3. årgang fagdagDenne dag undervises der i hver klasse i enten dansk, matematik, billedkunst eller natur/teknologi fra kl. 08.00 - 14.00. Det giver mulighed for arbejde fordybet i det enkelte fag samt mulighed for undervisning uden for skolen. Her bliver skolens egen bus tit brugt til transport. 

Emneuge

I ugen op til efterårsferien er der emneuge i indskolingen. I denne uge bryder vi skoleskemaet op og arbejder på tværs af klasser og årgange med et særligt emne.